فرق بین فن حلزونی با فن اکسیال

 

فرق اصلی فن اکسیال و حلزونی 

به دلیل فشار بالای که فن حلزونی یا سانتریوزیوژی ایجاد میکند. برای کانال  منازل مناسب میباشد. و برای فن اکسیال یا محوری به دلیل حجم زیاد باد و فشار خیلی کم فقط برای جاهایی که تو در تو نمیباشد. برای یه طول سیلو یا کارگاه  مناسبه.  فرق بین فن حلزونی با فن اکسیال همین هست. چون برای انتقال هوای خنک از اتاقی به اتاق دیگر یا پیمودن طول کانال ها باید . فشار باد زیاد باشد. پس تنها فن حلزونی قادر به ایجاد فن زیاد میباشد. ولی فن پنکه ای خیر فقط باید جلوی آن آزاد باشد. چون فشار بادی تولید نمیکند. یکی دیگر از فرق های بیصدا بودن فن حلزونی نسبت به فن پره ای میباشد. یعنی فن پنکه ای خیلی صدای خیلی وحشناکی در دور های بالا ایجاد میکند.

 

 

فرق اصلی بین فن حلزونی (سانتریفیوژی) و فن اکسیال (پره‌ای):

نحوه ایجاد جریان هوا:

فن حلزونی (سانتریفیوژی): در فن حلزونی، جریان هوا به صورت مرکزی و به سمت خارج از فن حرکت می‌کند. این فن‌ها از طریق یک مرکز اصلی به خارج هوا را جا به جا می‌کنند. این نوع فن‌ها به خوبی برای ایجاد فشار بالا و مناسب برای انتقال هوا به مسافت‌های طولانی استفاده می‌شوند.

فن اکسیال (پره‌ای): در فن اکسیال، جریان هوا به صورت موازی با محور اصلی فن حرکت می‌کند. پره‌های فن اکسیال در جهت محور خود چرخش می‌کنند و هوا از آنها عبور کرده و به سمت جلو حرکت می‌کند. این نوع فن‌ها برای ایجاد جریان هوای بسیار بالا و مناسب برای استفاده در مکان‌هایی که نیاز به گردش بزرگ هوا دارند، مناسب هستند.

عملکرد:

فن حلزونی (سانتریفیوژی): این فن‌ها معمولاً برای انتقال گازها به فشار بالا و در برنامه‌هایی که نیاز به مرکزیت جریان دارند، استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در سیستم‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های تبرید.فرق بین فن حلزونی با فن اکسیال 

فن اکسیال (پره‌ای): این فن‌ها به خوبی برای انتقال گازها به حجم بالا و در برنامه‌هایی که نیاز به جریان هوای یکنواخت و موازی با محور فن دارند، مناسب هستند. به عنوان مثال، در سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع.

 

نحوه ایجاد جریان هوا:

فن حلزونی (سانتریفیوژی): در فن حلزونی، جریان هوا به صورت مرکزی و به سمت خارج از فن حرکت می‌کند. این فن‌ها از طریق یک مرکز اصلی به خارج هوا را جا به جا می‌کنند. این نوع فن‌ها به خوبی برای ایجاد فشار بالا و مناسب برای انتقال گازها به مسافت‌های طولانی استفاده می‌شوند.

فن اکسیال (پره‌ای): در فن اکسیال، جریان هوا به صورت موازی با محور اصلی فن حرکت می‌کند. پره‌های فن اکسیال در جهت محور خود چرخش می‌کنند و هوا از آنها عبور کرده و به سمت جلو حرکت می‌کند. این نوع فن‌ها برای ایجاد جریان هوای بسیار بالا و مناسب برای استفاده در مکان‌هایی که نیاز به گردش بزرگ هوا دارند، مناسب هستند.

عملکرد:

فن حلزونی (سانتریفیوژی): این فن‌ها معمولاً برای انتقال گازها به فشار بالا و در برنامه‌هایی که نیاز به مرکزیت جریان دارند، استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در سیستم‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های تبرید.

فن اکسیال (پره‌ای): این فن‌ها به خوبی برای انتقال گازها به حجم بالا و در برنامه‌هایی که نیاز به جریان هوای یکنواخت و موازی با محور فن دارند، مناسب هستند. به عنوان مثال، در سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع.

 

فن اکسیال ( پره‌ای یا فن محوری ):

      • ساختار:
            • فن اکسیال دارای پره‌های قرار گرفته در طول محور فن است. این پره‌ها در خلال چرخش به صورت محوری هوا را جلب و به خارج از فن پرتاب می‌کنند.

        • جریان هوا:
              • جریان هوای ایجاد شده توسط فن اکسیال به سمت محور فن و سپس به خارج هدایت می‌شود. این نوع فن عمدتاً برای ایجاد جریان هوای بالا و بهبود تهویه مکان‌ها استفاده می‌شود. مورد استفاده این فن سالن های بزرگ و صنعت میباشد.

              •  

        با توجه به نیازها و مورد استفاده مورد نظر، انتخاب بین این انواع فن‌ها ممکن است متغیر باشد. هرکدام از آنها خصوصیات و عملکردهای منحصر به فردی دارند که بسته به موقعیت مورد استفاده، یکی از آنها ممکن است بهترین گزینه باشد.

        فن اکسیال پره‌ای یا فن محوری، یک دستگاه کاربردی است که هوا را در جهت محوری پرتاب می‌کند. این فن‌ها عموماً در سامانه‌های تهویه هوا و انتقال هوای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی منحصر به فرد آن‌ها شامل بازده بالا، سازگاری با فضای کاری و نصب آسان است. فن اکسیال پره‌ای عملکردی کارآمد در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، ساختمان‌سازی و خودروسازی دارد

        فن اکسیال پره‌ای یا فن محوری

        ولی به صورت خلاصه فرق بین فن حلزونی با فن اکسیال این می باشد که فن حلزونی برای مصارف خانگی و فن اکسیال برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد

        فن

        •  

        هنر و معماری:

        در هنر و معماری، اصطلاح “فن اکسیال” ممکن است به طراحی‌ها یا الگوهایی اشاره داشته باشد که دارای یک محور مرکزی هستند یا از یک نقطه مرجع شروع می‌شوند و از طریق پره‌ها یا منحنی‌ها به شکل‌های مختلفی گسترش پیدا می‌کنند. این نوع طراحی‌ها می‌توانند احساس توازن و هماهنگی را ایجاد کرده و به آثار هنری یا ساختمان‌ها جلب توجه کنند. همچنین، از اصطلاح “فن اکسیال” ممکن است در توصیف الگوها و طرح‌های هنری با پره‌ها یا منحنی‌های چرخشی استفاده شود که به ساختارهای هنری یا معماری خاصی زیبایی و اصالت می‌بخشد.

        • در ورزش:

          در بعضی مواقع، اصطلاح “فن اکسیال” به مفهومی در ورزش اشاره دارد. به عنوان مثال در ورزش‌های ژیمناستیک یا ایروبیک، حرکاتی که حول محور بدن اجرا می‌شوند، ممکن است به عنوان حرکات “فن اکسیال” توصیف شوند. این نوع حرکات اغلب شامل چرخش‌ها، پیچش‌ها و حرکات دیگری است که حول یک محور انجام می‌شوند و به ورزشکار امکان نمایش مهارت‌های ژیمناستیک یا ایروبیکی را می‌دهد.

        عبارت “فن اکسیال” یا “فن محوری” به یک نوع خاص از فن‌ها اشاره دارد که در آن، جریان ماده (مانند هوا یا سیال دیگر) موازی با محور چرخش فن انجام می‌شود. این نوع فن به شکل پره‌هایی شبیه به پره‌های هواپیما یا پره‌های کشتی است که در طرفین یک محور چرخشی قرار گرفته‌اند.

        فن اکسیال، فن محوری، جریان ماده، هوا، سیال، محور چرخش، پره‌های هواپیما، پره‌های کشتی.

        از این فن‌ها برای انتقال یا جابجایی گازها (مثل هوا) در طول یک محور به کار می‌روند. طراحی آنها این امکان را فراهم می‌کند که گاز از یک طرف وارد شده و از طرف دیگر خارج شده و به دور محور چرخشی آن حرکت کند.

        این فن‌ها به طور معمول در سیستم‌های تهویه ، سیستم‌های خنک‌کننده و بسیاری از کاربردهای صنعتی دیگر استفاده می‌شوند.فرق بین فن سانتریفیوژی با فن اکسیال طراحی این فن‌ها بسته به نیازهای خاص هر کاربرد متفاوت است.

        درباره younes372